Otsikko
Osaatko kertoa liittyykö Runar Schildtin teos Sateenkaari jotenkin hänen omaan elämäänsä tai mitä muuta tiedät teoksesta?

Kysytty

Osaatko kertoa liittyykö Runar Schildtin teos Sateenkaari jotenkin hänen omaan elämäänsä tai mitä muuta tiedät teoksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laaja novelli Sateenkaari on Runar Schildtin (1888-1925) kolmas teos, se ilmestyi v. 1916. Novellin tapahtumat sijoittuvat Räfsbackan kylään ja ajoittuvat sotakesään v 1855. Artikkelissaan Ajankohtainen klassikko Hannu Kankaanpää mainitsee, että kylän esikuvan ja muuta materiaalia novelliin Schildt on saanut lapsuudenkesistään äidinäidin luona Antbyssä lähellä Loviisaa.

Kankaanpään artikkelin löydät teoksesta Schildt: Sateenkaari. Karisto 1988, s. 5-9. Lisää tietoa Schildtistä voit etsiä Turun kaupunginkirjaston Verkkokirjastosta kirjoittamalla asiasana-kenttään Schildt, Runar.