Osaako kirahvi uida?

Kysytty

Osaako kirahvi uida?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On totta, että kirahvi on mainittu yhtenä aniharvoista uimataidottomista nisäkkäistä. Todistusaineistoa sen paremmin tämän väitteen puolesta kuin sitä vastaan on kuitenkin perin niukasti saatavilla. Useimmat kirahvia käsittelevät kirjalliset lähteet eivät ota lainkaan kantaa sen mahdolliseen uimataitoon tai -taidottomuuteen. Tämä onkin ymmärrettävää kirahvien elinolosuhteet huomioonottaen: ne elävät maailman kuivimpiin kuuluvilla alueilla, joilla uimataidosta olisi niille sangen vähän käytännöllistä hyötyä. Kirahveja ei kuitenkaan usein vedessä nähdä ja ne vaikuttavat suorastaan välttelevän veteen menoa, mikä on saattanut antaa alkusysäyksen ajatukselle siitä, että eläin ei osaa uida.

Kesällä 2010 kaksi luonnontieteilijää (Donald Henderson ja Darren Naish) kuitenkin julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan kirahvin olisi ainakin periaatteessa mahdollista uida - kovin hyviä ne eivät siinä kuitenkaan tämän puhtaasti teoreettisen tutkimuksen perusteella olisi. Epätavallisen ruumiinrakenteensa vuoksi kirahvi olisi vedessä sangen epävakaa. Pitkät eturaajat painaisivat eläintä syvemmälle veteen, joten sen tulisi pinnalla pysyäkseen pitää kaulaansa liki pinnanmyötäisesti, sille hyvin epämukavassa asennossa. Lisäksi tutkimuksessa kiinnitetään huomiota kirahvin poikkeukselliseen tapaan liikkua, johon kuuluu kaulan liikuttaminen ylös ja alas tahdissa raajojen kanssa. Tämä liike ei Hendersonin ja Naishin tietokonemallin mukaan ole mahdollinen vedessä. Kaksikon teorian mukaan kirahvin haluttomuus mennä veteen johtuu kuitenkin enemmän uimisen hankaluudesta kuin eläimen uimataidottomuudesta. [Henderson, D. M. & Naish, D. 2010. Predicting the buoyancy, equilibrium and potential swimming ability of giraffes by computational analysis. Journal of Theoretical Biology 265: 151-159.]

http://www.port.ac.uk/aboutus/newsandevents/news/archive2010/june2010/t…

53 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onkohan tää totta .. ?