18.11.2009

Opiskelen kulttuurihistoriaa Turun yliopistossa ja tarkoitukseni on käyttää gradussani aineistona vanhoja muotilehtiä. Tarkkaa aikarajausta minulla ei vielä ole, mutta olen ajatellut alustavasti tutkia 1800-1900-luvun vaihdetta.

Ohjaajani muisteli, että maakuntakirjastossa olisi joskus ollut tällaisten vanhojen muotilehtien näyttely. Tiedustelisinkin nyt, että löytyykö Varsinais-Suomen maakuntakirjastosta tällaista materiaalia? Jos, niin mitä ja miltä ajalta kyseiset lehdet ovat? Entä onko niitä mahdollisuus käyttää tutkimustarkoituksiin?

19.11.2009
19.11.2009

Turun kaupunginkirjaston kokoelmissa ei ole näin vanhoja varsinaisia muotilehtiä. Sen sijaan meillä on tältä ajalta ulkolaisia yleis- ja taidelehtiä, joista välittyy kuvaa sen ajan muotivirtauksista.
Kotimaisista yleislehdistä mainittakoon Kotiliesi, jota meillä on varastoituna v. 1925 alkaen.
Meillä on myös varastossa yksittäisiä kotimaisia muotilehtiä, joitakin myös irtonumeroina, kuten Muoti + Kauneus, Muotisorja, Sorjat pukimet ja Kodin pukimet. Nämä aikakauslehdet ovat 1960-luvulta 1990-luvulle.