Onkohan Venäjän nykyistä kansallislaulua suomennettu, ja jos on, mistä saisin suomennoksen käsiini?

Kysytty

Onkohan Venäjän nykyistä kansallislaulua suomennettu, ja jos on, mistä saisin suomennoksen käsiini?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäjän nykyinen kansallislaulu lauletaan vanhan Neuvostoliiton kansallislaulun eli Aleksandr Aleksandrovin säveltämän Neuvostoliiton hymnin sävelellä. Sanat on molempiin kirjoittanut Sergei Mihalkov. Virallista käännöstä ei löytynyt, mutta raakakäännös löytyy Wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_federaation_hymni

11 ääntä

Kommentit

Aika nolo juttu, kun virallinen suomennos puuttuu. Suuri ja mahtava kyllä osattiin.

"Suuri ja mahtava" tunnettiin muun muassa siksi, että se oli kouluhallituksen hyväksymissä koulun laulukirjoissa. Meidän yhteislyseossamme oli koko ikäluokalle laulutunteja vain kahdella alimmalla luokalla (noin 11 - 13-vuotiaille) ja oppilaat saivat itse ehdottaa, mitä kirjan sisällöstä kulloinkin laulettiin. Opettajana toimineelle kapellimestarille kaikki muut ehdotukset sopivat, mutta kun joku pojista ehdotti tuota Neuvostoliiton kansallislaulua, hän vastasi: "Ei me tuollaisia lauleta, ehdottakaa jotakin muuta". Oli 1960-luvun alkupuoli pohjoissuomalaisessa kaupungissa.