Otsikko
Onko viireille jotain liputussääntöjä? Asukas haluaisi kerrostalon lipputangosta juuri hankitun viirin pois talveksi. Yrityksemme kuitenkin liputtaa viireillä…

Kysytty

Onko viireille jotain liputussääntöjä? Asukas haluaisi kerrostalon lipputangosta juuri hankitun viirin pois talveksi. Yrityksemme kuitenkin liputtaa viireillä läpi talven. Luonnollisesti viiri otetaan pois liputuspäivinä ja nostetaan tilalle Suomen lippu. Onko viireille muita erityissääntöjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jari P. Havian Liputusoppaan (1996) mukaan isännänviirin käyttö on vapaampaa kuin Suomen lipun, isännänviiri kuuluu arkeen ja Suomen lippu juhlaan eli hyvän tavan mukaisesti virallisina ja vakiintuneina liputuspäivinä Suomen lippu nostetaan salkoon. Isännänviirit kuuluvat valoisaan kesäaikaan, mutta viiriä voi käyttää muulloinkin. Mitkään liputusajat eivät koske isännänviiriä. (Havia, 39).
Yrityslippuja käytetään yleisesti joka päivä ja ne voivat liehua saloissa ympäri vuorokauden. Yrityslipun käyttö ei kuitenkaan ole suotavaa virallisina ja vakiintuneina liputuspäivinä. Yrityksen tai sen työntekijöiden juhla- tai merkkipäivinä liputetaan Suomen lipulla ja yrityksen omalla lipulla. (Havia, 55). Lisää tietoa viireistä ja yrityslipun käytöstä löytyy mainitusta Havian oppaasta.