Onko venäjän kieli ollut koskaan eduskunnan virallinen kieli? Käännettiinkö autonomian aikana eduskunnan pöytäkirjat tai muut asiapaperit venäjäksi?

Kysytty

Onko venäjän kieli ollut koskaan eduskunnan virallinen kieli? Käännettiinkö autonomian aikana eduskunnan pöytäkirjat tai muut asiapaperit venäjäksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen valtiopäiväasiakirjat. Käytön opas. v. 2005. "Asiakirjat ilmestyivät suomenkielisinä ja ruotsinkielisinä vuosien 1963-1964 valtiopäiviltä lähtien, mutta säätyjen pöytäkirjoista osa ilmestyi vain ruotsiksi vielä 1905-1906 valtiopäivillä.
Valtiopäiväasiskirjat ovat suomeksi ja ruotsiksi mutta 1800-lopulla valtiopäiviltä on löytynyt muutama saapunut venäjänkielinen asiskirja/kirjelmä tms.
V. 1900 on Suomen Suuriruhtinanmaan Asetus-Kokoelmassa No 22 "Keisarillisen Majesteetin Armollinen Julistuskirja venäjänkielen käytäntöön ottamisesta asiain käsittelyssä eräissä Suomen Suuriruhtinanmaan hallintovirastoissa"
Osmo Jussilan tutkimuksessa "Suomen Suuriruhtinaskunta 1809-1917 on käsitelty venäjän kielen asemaa Suomessa mm. s. 142.
Vastaamme mielellämme lisää, jos asiakas kääntyy suoraan Eduskunnan kirjaston tietopalvelun puoleen

E-mail: kirjasto.tietopalvelu@eduskunta.fi