Otsikko
Onko tyhmää ilmoittaa syövänsä blinejä muikunmädin, smetanan ja punasipulin kera? Onko se vähän sama kuin sanoisi, että syö kaurapuuroa kauraryynien kera? Vai…

Kysytty

Onko tyhmää ilmoittaa syövänsä blinejä muikunmädin, smetanan ja punasipulin kera? Onko se vähän sama kuin sanoisi, että syö kaurapuuroa kauraryynien kera? Vai onko mitään muuta kuin nuo, jotka sopivat blinien kanssa nautittaviksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mielestäni ei ole mitään tyhmää siinä, jos puhutaan syömisestä ja siinä yhteydessä kertoo, miten itse nauttii blinit - tai mitä muuta tahansa. Syömiseen liittyvät asiat kiinnostavat ihmisiä ja joskus sitä sanoo ääneen sellaista, josta joku toinen saa mielenkiintoisen idean. Mikäs sen mukavampaa?

Sen sijaan minusta olisi vähän tyhmää ruveta väittämään, että makuasioissa on vain yksi totuus. Jos joku toinen syö blininsä smetanan ja suolakurkun kera, hän on aivan yhtä "oikeassa" kuin se, joka valitsee täytteeksi jotain muuta. Usein perinteiset yhdistelmät ovat melko onnistuneita, siksi ne ovatkin jääneet käyttöön. Mutta mikään ei estä kokeilemasta makuja. Itse esimerkiksi valmistin vastikään uunissa haudutettua turskanfilettä, jonka olin maustanut kardemummalla. Kelpasi syöjille oikein hyvin.

Makuasioista kannattaa keskustella vaan ei kiistellä.

Heikki Poroila