Onko tullut uutta tietoa ja tutkimusmateriaalia jääkiekkovammoista? Vuoden 2005 jälkeen julkaistua.

Kysytty

Onko tullut uutta tietoa ja tutkimusmateriaalia jääkiekkovammoista? Vuoden 2005 jälkeen julkaistua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Melinda-yhteisluettelosta löytyivät seuraavat viitteet opinnäytteistä:

Poutiainen, Piritta.
Comparison of impact characteristics of different ice hockey arena dasher boards. Jyväskylä, 2011. - Pro gradu -työ : Jyväskylän yliopisto, liikuntabiologian laitos, biomekaniikka

Purmonen, Sanna.
Yleisimmät jääkiekkovammat ja niiden ensiapu. Joensuu, 2010. - AMK-opinnäytetyö : Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma.

Matilainen, Sanna. ; Viljamaa, Anna.
Preventiivinen fysioterapia juniorijääkiekkoilijoiden vammojen ennaltaehkäisyssä : lihastasapaino ja asenne vammoja ennaltaehkäisevään harjoitteluun. [Turku] : Turun ammattikorkeakoulu, 2009. - AMK-opinnäytetyö : Turun ammattikorkeakoulu, fysioterapian koulutusohjelma, 2009.

Kolari, Aku-Matti.
Juniorijääkiekkoilijoiden loukkaantumiset, selkäkivut, vireystila ja energiatasapaino peli- ja harjoituskaudella : Internet-pohjainen selvitys. Kuopio : Kuopion yliopisto, 2007. - Opinnäyte : Kuopion yliopisto, Biolääketieteen laitos/fysiologia.

Näissä julkaisuissa on luultavasti kerrottu myös jääkiekon vammoista:

Orava, Sakari: Käytännön urheiluvammat
Kirja, Recallmed, 2012

Urheiluvammat : ehkäise, tunnista ja hoida
Kirja, Docendo, cop. 2011

Seppänen, Lasse: Nuoren urheilijan fyysinen harjoittelu
Kirja, WSOYpro, 2010

Peltokallio, Pekka: Tyypilliset urheiluvammat
CD-ROM, CD-versio, Medipel, [2008]

Seuraavissa lehdissä on ollut artikkeli aiheesta:

Hirsimäki, Hannu: Jääkiekkolääkäriys
Duodecim 129(2013): 9, 905-906 2013

Kortelainen, Mirkka: Maalivahti Markus Helasen aikalisä
IT. Invalidityö 2013: 4, 20-25

Pitkänen, Kari: Aivovamma uhkaa joka jääkiekkoilijaa
Työ-terveys-turvallisuus 2013: 2, 6 2013

Vattukumpu, Riku: Fysioterapeutin ammattitaidosta apua juniorijääkiekkovalmennukselle
Fysioterapia 59(2012): 5, 51-55

Väänänen, Alpo: Suoj(a)usten ammattilaiset
Työ-terveys-turvallisuus 37(2007): 8, 20-22 2007

Mölsä, Jouko: Taklausvammat jääkiekon ongelma
Liikunta ja tiede 43(2006): 5, 14-16