Otsikko
Mistä löytäisin tietoa ja tutkimusmateriaalia jääkiekkovammoista?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa ja tutkimusmateriaalia jääkiekkovammoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Artikkeleja eri lehdissä (kaikissa artikkeleissa käsitellään jääkiekon aiheuttamia vammoja):

Suomen lääkärilehti : 2005 ; (60) ; 6 ; 661-665 : Mölsä, Jouko: Jääkiekkovammat.

IT. Invalidityö : 2005 ; (65) ; 4 ; 12-15, 54. Anttila, Anne: Yrittäjyys katkesi silmänräpäyksessä : Ravintolayrittäjä Petri Mattanen halvaantui kaulasta alaspäin verisuonen katkettua jääkiekko-ottelussa.

Liikunta ja tiede : 2004 ; (41) ; 2 ; 36-37 : Jääkiekkovammoja voi vähentää (Jouko Mölsän tutkimus Jääkiekkovammat: epidemiologinen tutkimus)

Systole : 2003 : 6 ; 17-18 : Partanen, Marko: SM-liigajääkiekkoa lääkärin näkökulmasta : haastateltavana HIFK:n lääkäri Petri Helenius.

Liikunta ja tiede : 2003 ; (40) ; 1 ; 10-11 : Liinamaa, Arja : Haavereita ei kukaan tahdo : tutkimus etsii keinoja ehkäistä jääkiekon aiheuttamia loukkaantumisia.

Suomen lääkärilehti : 2001 : 1, s. 17-19 : Valtonen, Kirsi: Urheilun aiheuttamat vaikeat selkäydinvammat Suomessa vuosina 1979-98 : onko meillä syytä huoleen?

Kiekkolehti : 2001 : 29, s. 25 : Lahti, Harri: Jääkiekkoilijan hammasvammat yleisimpiä pysyviä vammoja

Kiekkolehti. 2000 : 21, s. 22. - Hirsimäki, HannuMikä on Osgood-Schlatterin tauti? : Säärikyhmyn kiputila vaivaa kasvuikäisiä poikia

Duodecim : 1999 ; (115) ; 24 ; 2773-2774 : Mölsä, Jouko J: Jääkiekkoilijoiden selkäydinvammat Suomessa ja Ruotsissa 1980-96 / Jouko J. Mölsä ... et al.

Kiekkolehti : 1999 : 23, s. 22 Ikonen, Juhani: Nivelvamma jääkiekkoilijalla : koska peli jatkuu? osa 1

Kiekkolehti : 1999 : 24, s. 22. Ikonen, Juhani: Pelaajan nivelvamma: osa 2

Hyvä terveys : 1997 : 8, s. 66-67 : Ruuskanen, Eila: Kiekkokaukalossa olkanivelet paukkuvat

Aesculapius. 1997 : 3, s. 22 – 24 Anttila, Seppo: Jääkiekossa syntyy havoin vakavia vammoja

Suomen lääkärilehti. - 1996 : 7, s. 653-655. Dahlberg, Antti: Maali, jäähy ja "life time care" = Mål, utvisning och "life time care"

Valmennus & kunto : 1994 ; 2 ; 38-40 : Mölsä, Jouko: Jääkiekkovammoja voidaan vähentää / Jouko Mölsä, Simo Taimela, Urho Kujala

Valmennus & kunto : 1993 ; 1 ; 58-59: Ruotsalainen seurantatutkimus : Jääkiekossa syntyy lieviä vammoja

Valmennus & kunto : 1994 ; 8 ; 46-49 : Tuominen, Risto: Urheiluvamma, osa 7 : hammas katkesi ja leuka murtui / Risto Tuominen, Maija Tuominen

Kuluttajatietoa : 1984 ; (18) ; 5 ; 46-49 : Kunnollinen kypärä jääkiekon pelaajalle

Pääkirjaston käsikirjastossa säilytetään myös vanhoja lehtiä. Jos kirjastostamme ei löydy juuri haluamaanne artikkelia, sen voi tilata muualta Suomesta (joko koko lehden tai valokopion artikkelista)

Kirjoja:

Luokka 59.28 KOR
KORHONEN, Kari K.: Urheilutapaturmat : tutkimus Mikkelin seudulla 1980-81 tapahtuneiden lääkärinhoitoon johtaneiden urheilutapaturmien yleisyydestä, syistä, ensiavusta ja seurauksista. - Kuopio : Kuopion yliopisto, 1986.
myös jääkikkovammoista

Luokka 59.28 URH
URHEILIJAN vammat : ehkäisy, diagnoosi, hoito / suomeksi toimittanut Kalervo Nykänen. - [Helsinki] : Kirjayhtymä, 1990.
vähän myös jääkiekkoilun aiheuttamista vammoista

Luokka 59.28 PEL
PELTOKALLIO, Pekka
Tyypilliset urheiluvammat : osat 1 ja 2. - [Espoo] : Medipel, 2003
hyvä perusteos urheiluvammoista; ei erityisesti jääkiekosta

Osa kirjoista oli lainassa joten en voinut tarkastaa, kirjoitetaanko niissä jotain oleellista juuri jääkiekkovammoista mm.

URHEILUVAMMAT : ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus / [kirjoittajat: Jarmo Ahonen ... et al.] [Lahti] : VK-kustannus, 1998 ; Kirjassa pitäisi olla artikkeli. Airaksinen O. Jääkiekkovammat. : s. 456-469

URHEILULÄÄKETIEDE : II : Urheiluvammat / [toimituskunta] Juha Kataja, Erkki Oikarinen, Matti Turpeinen [Helsinki] : Suomen valtakunnan urheiluliitto, 1977)

Lisää urheiluvammoista löytää PIKI-verkkotietokannasta osoitteesta
http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2
asiasanoina voi käyttää esimerkiksi seuraavia sanoja: jääkiekko ja urheiluvammat tai liikuntavammat tai vammat

Internetissä mm. seuraavia linkkejä

http://www.jaakiekkolaakarit.com/index.php?alue=artikkeleita&id=varuste…
http://www.jaakiekkolaakarit.com/index.php?alue=artikkeleita&id=jaakiek…
http://www.jokerit.com/junnut/0506/artikkelit/vammat.html

3 ääntä

Kommentit

Onko tullut uutta tietoa ja tutkimusmateriaalia jääkiekkovammoista?