Onko totta, että jos yläruumis kastuu sateessa mutta alaruumis jää kuivaksi, vilustumisen vaaraa ei juuri ole? Näin väitetään Vaahteramäen Eemelissä, kun…

Kysytty

Onko totta, että jos yläruumis kastuu sateessa mutta alaruumis jää kuivaksi, vilustumisen vaaraa ei juuri ole? Näin väitetään Vaahteramäen Eemelissä, kun Eemelin isälle käy näin.

Vastaus

Vastattu

Jokaisessa maassa ja kulttuurissa on erilaisia ​​uskomuksia siitä, miksi ihmiset vilustuvat. Esimerkiksi Suomessa meillä on tapana sanoa, että vilustuminen liittyy lähes aina siihen että olemme kylmettyneet, olemme menneet ulos märällä tukalla tai emme ole pukeneet riittäväksi vaatteita pakkassäällä.
Sitkeästi elävistä uskomuksista huolimatta flunssa ei ole seurausta kylmettymisestä tai "vilustumisesta" vaan virustartunnasta. Tavallisin flunssan aiheuttaja on rinovirus, joka on syynä 30–50%:ssa sairastumisista. Rinovirus lisääntyy kylmässä nopeammin kuin lämpimässä. Ihmisen immuunijärjestelmä taas heikkenee kylmässä. Kun nenä viilenee kylmässä ilmassa, immuunisolujemme kyky kontrolloida viruksen lisääntymistä limakalvoilla heikkenee. Tämän vuoksi virus pääsee helpommin lisääntymään kylmällä kuin lämpimällä ilmalla.
On arvioitu, että 20 prosenttia ihmisistä kantaa oireetonta rinovirusta joka hetki nenänsä limakalvolla. Jos limakalvot kylmettyvät sopivasti, virus voi päästä valloilleen.

Mikäli siis sateessa kastuttuaan kylmettyy, yläruumiin kastuminen vaikuttaisi "vilustumisen" kannalta alaruumiin kastumista haitallisemmalta.

https://askelterveyteen.com/miksi-me-vilustumme/
https://www.duodecimlehti.fi/duo20343
https://www.terve.fi/artikkelit/79513-hs-vilustuminen-johtaa-flunssaan-tassa-syy
Tutkimus: Flunssavirus kukoistaa kylmässä nenässä. - HS 7.1.2015