Otsikko
Onko tietoa, mikä on sukunimi Pakanen/Packanen alkuperä?. KIITOS ETUKÄTEEN.

Kysytty

Onko tietoa, mikä on sukunimi Pakanen/Packanen alkuperä?. KIITOS ETUKÄTEEN.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pakasen (Packanen) nimen selitykseksi on katsottu sana ’pakka’, joka tarkoittaa kumpua tai töyrästä. Pakka tulee Ruotsin sanasta ’Backe’ ja se on yleinen paikannimi. Kylän nimiä on myös Pakainen, Pakasela, Pakaan. Nykyisin Pakasia on eniten Oulun ja Iin seudulla. Lisää nimestä kirjassa Mikkonen, Pirjo : Sukunimet.