Kuka on lapsen huoltaja, kun lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella?

Kysytty

Onko tietoa kuka on lapsen huoltaja, kun lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos lapsen vanhemmat ovat avioliitossa keskenään lapsen syntyessä, he ovat yhdessä lapsen huoltajia. Jos näin ei ole, lapsen isyys on vahvistettava, ennen kuin isä voi olla lapsen huoltaja. Mikäli tätä ei tehdä, lapsen huoltaja on äiti.

Lisätietoa huoltajuudesta ja isyyden vahvistamisesta Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla: https://stm.fi/huoltajuus.