Onko tiedossanne mitään Iranissa kirjoitettua tai ulkomailla asuvien iranilaisten kirjailijoiden suomeksi (tai englanniksi) käännettyä kaunokirjallisuutta,…

Kysytty

Onko tiedossanne mitään Iranissa kirjoitettua tai ulkomailla asuvien iranilaisten kirjailijoiden suomeksi (tai englanniksi) käännettyä kaunokirjallisuutta, romaaneja, novelleja, antologioita? Olisin erityisesti kiinnostunut islamilaisen vallankumouksen jälkeisestä ajasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinun kannattaa ensin ottaa selville iranilaisia kirjailijoita esim. hakuteoksesta ENCYCLOPEDIA OF WORLD LITERATURE IN THE 20TH CENTURY, osa 2, hakusana Iranian literature. Tämä kirja löytyy mm. Rikhardinkadun kirjaston käsikirjastosta. Sen jälkeen voit ryhtyä etsimään kirjailijoita kirjastojen kokoelmista, esim. pääkaupunkiseudun Plussasta. Voit myös tutustua Otavan vuonna 1998 julkaisemaan, Heikki Palvan ja Irmeli Perhon toimittamaan kirjaan ISLAMILAINEN KULTTUURI, jota on yleisissä kirjastoissa runsaasti. Pääkaupunkiseudun Plussa-tietokannasta voit tehdä haun hakusanoilla kirjallisuudenhistoria Iran, jolloin saat joitakin persiankielisiä julkaisuja, mutta sitten voit ryhtyä ottamaan selvää olisiko jotakin käännetty englanniksi - esim. Internetistä Kongressin kirjastosta osoitteessa http:/marvel.loc.gov. Hyvä lähestymistapa on myös Monikulttuurisen kirjastom MCL:n kotisivu osoitteessa http://sss.lib.hel.fi/mcl, josta pääset maakohtaisille sivuille.