Onko terveyskeskuslääkärillä lainsäädännöllisesti velvollisuus tarkistaa onko minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, esim. verikokeella, mikäli uskon että…

Kysytty

Onko terveyskeskuslääkärillä lainsäädännöllisesti velvollisuus tarkistaa onko minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, esim. verikokeella, mikäli uskon että minulla on sellainen vaiva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valviran eli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sivuilla on tietoa potilaan oikeuksista. Siellä sanotaan mm. näin:

"Jos potilas ja lääkäri eivät pääse yhteisymmärrykseen hoidosta, siitä päättää viimekädessä lääkäri lääketieteellisten syiden perusteella. Potilaalla ei ole oikeutta saada mitä tahansa hoitoa, jota hän haluaa."

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/potilaan_oikeu…