Onko teillä 60- 70-luvun suomalaisia muotilehtiä?

Kysytty

Onko teillä 60- 70-luvun suomalaisia muotilehtiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhempia lehtiä säilyttävät sekä kirjastomme lehtilukusali http://www.tampere.fi/kirjasto/lukusali/ että pääkirjaston käsikirjasto http://www.tampere.fi/kirjasto/tieto/aineisto.html.

PIKI-verkkokirjastostamme http://kirjasto.tampere.fi:8000/ löytyvät tiedot siitä milta ajalta ja mitä lehtiä on varastoitu. Lehtikokoelmamme ei ole lainattavissa, mutta lehdet ovat luettavissa ja kopioitavissa ym. paikoissa.
Kaikkia lehtiä ei valitettavastin ole varastoitu etsimiltäsi vuosikymmeniltä.

Tässä muutamia lehtiä, joita löydät ao. vuosilta
kokoelmistamme
1. Nykytekstiili (pääkirjaston varastossa 1958-1997)
- vuodesta 1998 lehti on ilmestynyt nimellä Habit : suomalainen muodin ammattilehti
2. Teksi (julkaisija Teksiitlikauppiaitten liitto) pääkirjaston varastossa joitakin vuosikertoja 70-luvulta - lehden edeltäjä oli nimeltään Tekstiilikauppias ja 2001 alkaen lehteä on julkaistu nimellä Modin
3. Muoti + kauneus -lehden vuosikerrat 1974-1996 löytyvä lehtilukusalista
4. Suuri käsityökerho -myös lehtilukusalissa 1976 alkaen
5. Vaatturi : Suomen vaatturiliiton aikakauslehti käsikirjaston varastossa esim. vuodet 1949-1975
6. Atlas : tehdaslehti (suomen Trikoo) pääkirjaston Pirkanmaa-kokoelmassa 1957-1959, 1961-1965
7. Tekstiililehti : tekstiili- ja ompelevan teollisuuden ammattilehti on pääkirjaston varastossa vuosilta 1938-1994

Valitettavasti muita käsityö ja muotilehtiä on säästetty lähinnä 1980-luvulta alkaen.

Muotia löytyy tietenkin silloisista yleisaikakauslehdistä ja naistenlehdistä kuten Anna ja Hopeapeili.
Niiden vanhempia numeroita kannattaa myös kysyä käsikirjastostamme.