Otsikko
Onko tehty mitään tutkimusta siitä, mitä asioita käsiteltiin v. 1809 Porvoon valtiopäivillä tai maapäivillä, jos haluatte. Porvoon valtiopäivien juhlamenoista…

Kysytty

Hei

Onko tehty mitään tutkimusta siitä, mitä asioita käsiteltiin v. 1809 Porvoon valtiopäivillä tai maapäivillä, jos haluatte. Porvoon valtiopäivien juhlamenoista sun muusta sellaisesta on kirjoitettu, mutta siellähän käsiteltiin rahalaitosta, sotilaskysymystä ja muita valtakunnallisia asioita. Svenska Literaturesällskapet on julkaissut ainakin aatelin ja ritariston, papiston ja porvariston asiakirjat, joita en tarkoita. Etsin kokonaisvaltaista tutkimusta Porvoon valtiopäivistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erillistä teosta Porvoon valtionpäivistä ei näytä löytyvän. Kuitenkin esimerkiksi Päiviö Tommilan teos Suomen autonomian synty 1808-1819 (Valtion painatuskeskus, 1984) käsittelee aihetta laajemminkin.

Porvoon valtiopäiviä käsitellään myös seuraavissa teoksissa:
Taistelu autonomiasta : perustuslait vai itsevaltius? (toim. Timo Soikkanen, Edita, 2009)
Jussila, Osmo: Suomen perustuslait : venäläisten ja suomalaisten tulkintojen mukaan 1808-1863 (Suomen historiallinen seura, 1969)
Suomen kansanedustuslaitoksen historia. 1, Suomen kansanedustuksen vaiheet 1850-luvun puoliväliin (toim. Eduskunnan historiakomitea: Olavi Salervo, puheenjohtaja, Valtion julkaisutoimisto, 1962)
Castrén, Robert: Porvoon valtiopäivät vuonna 1809 (Edlund, 1882)
Hwasser, Israel: Om Borgå landtdag och Finlands ställning 1812 (Leffler och Sebell, 1839)
Suuriruhtinaan Suomi. 4 : Keisarin maa : Aleksanteri I:n ja Nikolai I:n kansakuntavierailut (toim. Turpeinen, Oiva ja Tiirakari, Leeni; Tammi, 2004)

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic
https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…