Olisko vinkkejä kirjoista, Porvoon valtiopäiviin liittyen? Lähinnä minua kiinnostaa talonpoika säädyn valtiopävämiesten puhemies Uudesta kaiupungista…

Kysytty

Olisko vinkkejä kirjoista, Porvoon valtiopäiviin liittyen?
Lähinnä minua kiinnostaa talonpoika säädyn valtiopävämiesten puhemies Uudesta kaiupungista Herastuomari Pehr Klockars ja hänen toinen vaimonsa Maria Hanssintytär Rosenlund.
Mahdollisesti paikallista historiaa, henkilöhistoriaa. Miten he ovat eläneet sinä aikana eli 1800-luvun alkupuolella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pehr (tai Petter) Klockarsista löytyy tietoa esim. teoksista:
Suomen sana 10.osa (1964) s. 509-510.
Suomen kansallisbiografia 5. osa (2005) s.258.
Suomen elämäkerrasto (1955) s. 394.
Tommila, Päiviö: Suomen autonomian synty (1984) s. 46.
Tommila, Päiviö: Det autonoma Finlands födelse. (2009) s. 66,67,99.
Wikipediasta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pehr_Klockars

Porvoon valtiopäiviä kuvaa esim. teos
Tandelfelt, Henrika: Porvoo 1809 -juhlamenoja ja tanssiaisia (2009)

Klockars oli kotoisin Uudestakaarlepyystä (ei siis Uudestakaupungista).
Uudenkaarlepyyn historiaa ao. kirjaston tietokannan mukaan tuolta ajalta löytyy esim. seuraavista kirjoista:
Backman, Woldemar: Klockars i Nykarleby landskommuns kyrkoby (1936).
Smedberg, Ulf: Krigsmans tid : den svenska tidens ständiga knekthåll i Nykarleby socken 1734-1810 : rotesoldaternas värld, villkor och verklighet (2013).
Backman, Woldemar: Ett bidrag till Nykarleby stads personhistoria : borgare och borgarsläkter 1721-1857 (1938).
Forsgård, Nils Erik: September 1808 (2008).