Onko Suomessa verta imeviä kärpäsiä?

Kysytty

Onko Suomessa verta imeviä kärpäsiä? Ei. En Kysy paarmoista vaan ihan tavallisen näköisistä kärpäsistä. Oon kattokaas huomannut navetallamme ei-ison, peruskärpäsen kokoisen kärpäsen, jolla oli neulamainen ja sojoittava kärsä, joka muistutti minua hyttysen kärsästä.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla hyvinkin hirvikärpänen. Sillä on todellakin imukärsä, jolla se imee verta hirvestä. Osoitteesta http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/ulkohyonteiset/pistavat_hyonteiset/hirvikarpanen.html voit katsoa kuvan, jos huomaamasi hyönteinen näyttää tuollaiselta.

1 ääntä

Kommentit

Suomesta löytyy yksi pistävä kärpänen, joka siis on kärpänen ja pistää - kyseinen pentele on pistokärpänen (stomoxys calcitrans).