Otsikko
Onko suomen kulttuurihistoriasta kertovia teoksia, jotka olisi suunnattu lapsille? En tarkoita Mauri Kunnaksen teoksia.

Kysytty

Onko suomen kulttuurihistoriasta kertovia teoksia, jotka olisi suunnattu lapsille? En tarkoita Mauri Kunnaksen teoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia ehdotuksia, ensin kaunokirjallisia teoksia, sitten tietokirjoja:

Anna Amnell: Kyynärän mittainen tyttö, Pako Tallinnaan
Maijaliisa Dieckmann: Ram-sarja (Ram ja linnunkuvainen ruukku, Ram löytää
synnyinsijansa, Ram-tähtien tytär) : kivikausi
Maijaliisa Dieckmann: Kaksoset ja kadonnut sisar, Kaksoset ja rahalippaan arvoitus, Kaksoset ja Pyhän Yrjänän lohikäärme (1490-luku)
M.D.: Aurajoen tyttö, Piilopirtin tytöt, Fredrika-rouvan koulu: kertomus 1800-luvun
puolivälin Porvoosta, Luostarin Piritta: nuortenromaani 1490-luvun Naantalista,
Pakene luostariin, Pikkupiika Elina
M.D.: Keisari ratsastaa kaupunkiin, Kolme hopeasormusta, Hopeasormuksen taika
Wava Stürmer: Johan Ludvig: pietarsaarelaispoika josta tuli kansallisrunoilija
Paula Moilanen & Kirsi Haapamäki: Herttuan hovissa. Elämä 1500-luvun Turussa.
Jalmari Finne: Valkoinen torakka
Tauno Karilas: Murhisaaren aarre
Laila Kohonen: Linnavuoren Joho, Haaparannan tytär (1200-luku), Noora ja Oolannin sota (1700-luku), Karoliinin tytär (1700-luku)
Osmo I. Kaila: Ollin sota
Raili Mikkanen: Kahdentoista vala, Myrkkypuun marjat (1600-luku)

Paula Purhonen Tiina Miettinen: Elämää kivikauden Suomessa
Juha Kuisma & Kirsti Manninen: Suomen lasten historia
Taina Huuhtanen & al.: Ennen vanhaan
Anne Hetemaa al.: Suomen keskiaika
Tuulikki Hanste & Ilpo Probst: Tarua ja totta. Aikamatka: Suomen historian lukemisto
Paula Purhonen & Tiina Miettinen: Elämää kivikauden Suomessa
Markku Löytönen: Koillisväylän löytäjä: tutkimusmatkaaja Adolf Erik Nordenskiöld
Jäämerellä