Onko suomeksi käännetty irlantilaista suht uutta kirjallisuutta/ romaaneja/ missä käsiteltäisiin irlantilaisten suhtautumista katolilaisuuteen? Onko aiheesta…

Kysytty

Onko suomeksi käännetty irlantilaista suht uutta kirjallisuutta/ romaaneja/ missä käsiteltäisiin irlantilaisten suhtautumista katolilaisuuteen? Onko aiheesta tietokirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa on paljonkin käännetty irlantilaista kaunokirjallisuutta suomeksi. Niistä katolilaisuutta käsittelevät asiasanojen mukaan ainakin
Binchy, Maeve: Italian illat
Doyle, Evelyn: Evelyn
McCabe, Patrick: Pikku teurastaja
Thoene, Bodie: Irlanti-kronikka (4 osaa: Vain joki virtaa vapaana, Enkelten kielin, Tuhkasta toivo nousee, Kaikki joet mereen)

Näiden lisäksi voi mainita myös Wilson, Robert McLiam: Eureka Street, Belfast ja Ripley Bogle, joka tosin sijoittuu Lontooseen, mutta mukana on kuvausta päähenkilön lapsuudesta Irlannissa. Myös Roddy Doylelta on käännetty useita romaaneja, jotka sijoittuvat Irlantiin.

Tietokirjallisuudessa ei ole samanlaista runsautta. Suomenkielisiä Irlantia ja/tai katolisuutta käsitteleviä uudehkoja kirjoja löytyi muutama.
muistelmia (luokka 99.1):
McCourt, Frank: Seitsemännen portaan enkeli, joka kuvaa lapsuutta Irlannissa
Murphy, Annie: Kielletty hedelmä, joka kuvaa katolisen papin kiellettyä parisuhdetta

matkakirjoja (luokka 45.7):
Burton, Marika: Ihana irlantilaisuus, käsittelee mm. "irlantilaisuutta", "irlantilaista kansanluonnetta", joihin katolisuus kuulunee
Zilliacus, Ville: Irlantia etsimässä, jossa on myös Irlannin historiaa ja yhteiskunnan kuvausta.

Tässä luokassa 45.7 on myös muita Irlantia käsitteleviä kirjoja, mutta suurin osa on niistä perinteisempiä matkakirjoja.

Varsinaiset Irlannin historiaa käsittelevät kirjat ovat luokassa 95.7. Sieltä ei juuri suomenkielisiä teoksia löydy.