Otsikko
Onko suomalaisilla ikiaikainen oikeus tulla halutessaan haudatuksi vanhoille hautapaikoille (riippumatta kuuluuko johonkin uskontokuntaan) jotka kirkko on…

Kysytty

Onko suomalaisilla ikiaikainen oikeus tulla halutessaan haudatuksi vanhoille hautapaikoille (riippumatta kuuluuko johonkin uskontokuntaan) jotka kirkko on ottanut hallintaansa uskontoa levittäessään?

Vastaus

Vastattu

Jokaisella on oikeus saada hautasija kotikuntansa evankelis-luterilaisen seurakunnan hautausmaalta tai sen tunnustuksettomalta hauta-alueelta.
https://minedu.fi/hautaustoimi

Evankelis-luterilaisilla seurakunnilla on velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita (Hautaustoimilaki 2. luku, 3. pykälä).
Myös ortodoksinen seurakunta, valtio, kunta tai kuntayhtymä voi ylläpitää hautausmaata (3. luku, 7. pykälä).
Hautasija on pyynnöstä osoitettava erilliseltä tunnustuksettomalta hauta-alueelta, joka ei saa sijaita kohtuuttoman kaukana seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueesta (sama, 5. pykälä).

Muut uskonnolliset tai uskonnottomat yhteisöt voivat anoa lupaa perustaa hautausmaa. Hautapaikka voi olla myös yksityinen. Näistä luvista päättää aluehallintovirasto.

Hautaoikeudesta on säädetty myös kirkkolaissa sekä laissa ortodoksisesta kirkkokunnasta.

Lähde:
Hautaustoimilaki. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457 (luettu 20.7.2021)