Otsikko
Onko sisarukset myös yhtäkuin veljekset

Kysytty

Onko sisarukset myös yhtäkuin veljekset

Vastaus

Vastattu

Sisarukset voivat olla siskoja tai veljiä. Esimerkiksi kaksi veljeä ovat sekä veljeksiä että sisaruksia. Myös sisko ja veli ovat sisaruksia, samoin kuin sisko ja sisko.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/SISARUS
samojen vanhempien lapsista (sekä sisarista että veljistä) sukulaisuussuhteessa toisiinsa; myös puoli- ja kasvatussisaruksista.
He ovat sisarukset, sisaruksia. Perheessä oli seitsemän sisarusta. Hänellä on kaksi vanhempaa ja yksi nuorempi sisarus.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/VELJES
veljistä sukulaisuussuhteessa toisiinsa.
Nuorin veljes. Kaksosveljekset. He ovat veljekset, veljeksiä. Veljekset Virtanen Oy. Ovat kuin veljekset, aina yhdessä.

Siskot ja sisarukset ovat tietysti lainaa ruotisnkielestä. Mutta minua on mietityttänyt se, että sisarukset on 'syskonen' ja siskokset on 'systrar', eli kun suomenkielisessä sanassa on r-kirjain, se puutuu ruotsin vastineesta, ja päinvastoin. Hassusti menevät ristiin niin, ettei r-kirjainta oikein voi käyttää muistisääntönä, ellei ole ihan kiero.