Olisi kysymys sisar-/velipuolista. Tuli isännän kanssa , kun hänen mielestään kaikki lapset, jolla on sama isä ovat täyssisaruksia keskenään ja sisar-…

Kysytty

Hei. Olisi kysymys sisar-/velipuolista. Tuli isännän kanssa , kun hänen mielestään kaikki lapset, jolla on sama isä ovat täyssisaruksia keskenään ja sisar-/velipuolia vain ne, joilla on eri äiti. Ja perusteena on se, kun mies on jotenkin vahvempi???? Hänelle on näin kuulemma lapsena opetettu. Minulle ei muistaakseni ole opetettu muuta kuin, että lapset ovat sisar-/velipuolia keskenään, jos jompikumpi vanhemmista on eri kuin toisella. Miten on? Ja, mikä on se virallinen lähde, mikä asian määrittelee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monikielinen väestötieteen sanakirja (Suomi - first edition 1962), verkossa (http://fi-i.demopaedia.org/wiki/Etusivu) määrittelee näin: Vanhemmat ja heidän lapsensa muodostavat yhdessä biologisen perheen 1. Veljistä 2 ja sisarista 3 käytetään yhteisnimitystä sisarukset 4. Mikäli lapsilla vain toinen vanhemmista on yhteinen, he ovat toisilleen velipuolia 5 ja sisarpuolia. Myös perintökaaressa katsotaan, että sisar- ja velipuolia toisilleen ovat sekä eri isän että eri äidin lapset riippumatta siitä, kumpi vanhemmista on yhteinen. www.http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

21 ääntä

Kommentit

mulla on tilanne se että isälläni joka on jo edesmennyt on yksi lapsi tyttö edellisestä liitosta niin onko hän minun oikea sisko? meillä siis sama isä mut eri äiti! itelläni on tilanne et mulla on 2 lasta poikaa joilla molemmilla eri isä mut tietenki sama äiti niin ovatko pojat keskenään oikeita velipoikia näin he ite kokevat asian mut miten laki katsoo?