Otsikko
Onko serkunlapsi minulle pikkuserkki

Kysytty

Onko serkunlapsi minulle pikkuserkki

Vastaus

Vastattu

Hei,

Pikkuserkusta on kysytty kirjastonhoitajalta esimerkiksi https://www.kirjastot.fi/kysy/mika-on-pikkuserkku

Vanhempiesi serkkujen lapset ovat sinulle siis pikkuserkkuja.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Englanniksi sanotaan "second cousin once removed" kun viitataan pikkuserkun lapseen. Sama sanonta pätee myös toiseen suuntaan, eli sinä ja serkun lapsi olette kumpikin toisillenne "second cousin once removed". Useammankin sukupolven yli voi hypätä sanomalla "twice removed" jne. Suomen kielessä tällaista sukulaisuustermiä ei ollenkaan ole, on vain serkut ja pikkuserkut.

4.11.2020 kirjasto vastasi, että pikkuserkku-sanaa käytetään myös yleisemmin kaukaisista sukulaisista.
Lähteenä Nykysuomen sanakirja [4. osa, 1956]