Onko sellaista lakia,asetusta tai sääntöä olemassa, joka määrittää ettei kilometrin matkalla rantaviivaa saa rakentaa kuin enintään kolme kesämökkiä? Tämä…

Kysytty

Hei,

Onko sellaista lakia,asetusta tai sääntöä olemassa, joka määrittää ettei kilometrin matkalla rantaviivaa saa rakentaa kuin enintään kolme kesämökkiä? Tämä koskettaa lähinnä Keski-Suomea Jyväskylän seutua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiasta Jyväskylän kaupungin kaavoitustoimistosta, ja lyhyesti vastattuna mikään laki tai kaupungin päätös ei määritä suoraan rantamökkien lukumäärää, vaan rantarakentamisen määrä riippuu monista eri tekijöistä. Kaupungin maanmittausinsinööri viittasi kuitenkin Jyväskylän kaupungin vireillä olevaan yleiskaavaan, jonka mukaan kyläalueiden ja kylänauhojen ranta-alueille voitaisiin tiettyjen periaatteiden puitteissa mitoittaa enintään seitsemän rantarakennuspaikkaa muunnettua rantakilometriä kohti ja muille alueille enintään 5,5 rantarakennuspaikkaa muunnettua rantakilometriä kohti - edellyttäen, että myös rantojen yhteinen ja yleinen käyttö voidaan järjestää.

Muunnettu rantakilometri, johon vireillä olevassa yleiskaavassakin viitataan, lasketaan karttarantaviivan pituuden (eli rantaviivan todellisen pituuden) sekä rantaviivan muiden ominaisuuksien, kuten muodon, perusteella. Käytetyimmän, ns. Etelä-Savon laskentatavan periaatteena on, että kapean vesistön rannalle voidaan sijoittaa vähemmän rakentamista kuin leveän vesistön rannalle. Rantarakentamisen mitoitus voi siis perustua rantaviivan pituuden lisäksi myös alueen pinta-alaan. Lisäksi rakentamisen määrään voivat vaikuttaa muutkin tekijät kuten esimerkiksi ranta-alueiden luonnonolosuhteet tai naapureille aiheutuvan häiriön minimoiminen (Kanerva, 2013).

Rantarakentamista määrittävät periaatteet ja laskentatavat voivat maallikon silmin näyttää hyvinkin monimutkaisilta. Rantarakentamisen suunnittelun lähtökohtina ovat kuitenkin pyrkimys maanomistajien väliseen tasapuolisuuteen ja velvollisuus jättää tarpeeksi rantoja rakentamatta (Kanerva, 2013).

Jaakko Kanervan Maankäyttö-lehdessä 1/2013 (linkki alla) julkaistu artikkeli on myös hyvä katsaus aiheeseen ja peruskäsitteisiin. Oman mökkikunnan rantarakentamisesta lisätietoa saat kunnan kaavoitustoimistosta.

Lähteet:
Jyväskylän kaupunki/kaavoitus
Kanerva, J. 2012. Saako rannoille rakentaa? http://www.maankaytto.fi/arkisto/mk113/mk113_1624_kanerva.pdf