Onko sellaisia sairauksia, joihin sairastunut joutuu viettämään peräti kuukauden päivät vuoteessa, että paranisi? Ja jos, niin mitä? Kysyn tätä, koska eräässä…

Kysytty

Onko sellaisia sairauksia, joihin sairastunut joutuu viettämään peräti kuukauden päivät vuoteessa, että paranisi? Ja jos, niin mitä? Kysyn tätä, koska eräässä Aku Ankka -tarinassa oli näin, ja sairaus oli myrkytys, ja johtui harvinaisten, myrkyllisten trooppisten kasvien käsittelystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveyteen ja sairauksien hoitoon liittyvät kysymykset kuuluvat terveydenhuollon alan ammattilaisille. Sairauksien määrittäminen, niihin liittyvät hoitosuunnitelmat ja toipumisen arvioiminen eivät kuulut Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun piiriin.

Kielitoimiston sanakirjan https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/sairaus  mukaan sairaus on elimistön tai psyykkisen toiminnan häiriö, joka tuottaa fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista haittaa.

Yleisesti voidaan sanoa, että henkilön toipumisaikaan vaikuttavat useat tekijät sairauden lisäksi, niitä ovat ainakin henkilön terveydentila ja henkilöllä olevat muut mahdolliset sairaudet, hoidon aloitusaika ja käytetyt hoitomuodot. Henkilön heikentynyt terveydentila voi altistaa hänet myös muille sairauksille. Henkilöllä voi olla myös sairaus, jonka eri vaiheissa hänen toimintakykynsä on välillä parempi ja välillä huonompi.

Ei voitane siis listata kaikkia sellaisia sairauksia, jotka aiheuttaisivat esimerkiksi juurikin vaikka kuukauden vuodelevon. Mutta on varmaankin mahdollista, että mainitsemasi myrkyllisten trooppisten kasvien käsittelystä aiheutunut myrkytys voisi aiheuttaa pitkänkin vuodelevon riippuen kyseessä olevasta myrkystä, sen altistusajasta,  myrkyn määrästä, henkilön terveydentilasta ja muista sairauksista, kuinka nopeasti hän on päässyt hoitoon ja hänen saamastaan hoidosta.