Onko Ruotsissa alasajettu paperiteollisuutta 2000 - luvulla? Kuinka monta prosenttia, vuoden 2000 tilanteeseen verrattuna?

Kysytty

Onko Ruotsissa alasajettu paperiteollisuutta 2000 - luvulla? Kuinka monta prosenttia, vuoden 2000 tilanteeseen verrattuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin paperiteollisuuden kehityksestä löytyy hyviä tilastoja Ruotsin metsäteollisuuden sivulta (kieli englanti). Sieltä löytyy myös ladattava pdf-tiedosto, jossa on useita kaavioita Ruotsin metsä- ja paperiteollisuuden kehityksestä 1980-2020-luvuilla. (Latauslinkki löytyy tältä metsäteollisuuden nettisivulta, jos tuo suora linkki ei toimi.) Tiedoston tilastojen mukaan esimerkiksi paperi- ja kartonkitehtaiden määrä on vähentynyt Ruotsissa 2000-2020 kymmenellä (2000 tehtaita oli 48, 2020 enää 38). Tuotantokapasiteetti ei kuitenkaan ole pienentynyt, vaan yksittäisten tehtaiden kapasiteettia on nostettu.

Saman luvun antaa myös Statistan tilasto: tehtaita on enää 38, kun niitä vuonna 2000 oli 48.

Cepin (Confederation of European Paper Industries) julkaisemassa tilastossa (pdf-tiedosto) Ruotsin ja Suomen selluntuotannon osuus Euroopan sellusta on melkein samoissa prosenteissa vuonna 2019 (Suomella 30 % ja Ruotsilla 31.7 %). Samoin paperin ja kartongin tuotannossa (Ruotsi 10.7 % ja Suomen 10.8 %)

Myös Suomessa on uutisoitu paperitehtaiden lopettamisesta Ruotsissa (esimerkiksi MTV3 20.4.2021), mutta esimerkiksi Maaseudun tulevaisuus uutisoi 21.8.2013 Ruotsin metsäteollisuuden selvinneen alan muutoksista Suomea paremmin. Samaa mieltä oli myös Uusi Suomi -lehteen blogia kirjoittava Kimmo Saarikko 17.6.2014. Hieman tuoreempaa näkökulmaa Ruotsin paperiteollisuuteen tarjoaa Paperi ja puu -lehden artikkeli "Metsäteollisuus on merkittävä toimija Ruotsin taloudessa" (11.3.2020). Sen mukaan painopaperituotannon alasajo ei tunnut Ruotsissa yhtä vahvana kuin Suomessa, koska sen osuus kokonaistuotannosta on pienempi. Ruotsissa tehdään enemmän kartonkeja ja erikoispapereita.