Onko Rovaniemen kaupungissa Rovaniemi-nimistä niemeä? Kemijoen ja Ounasjoen risteyksessähän on sellaiset mutkat, että oikeastaan Kemijoen kumman puolen tahansa…

Kysytty

Onko Rovaniemen kaupungissa Rovaniemi-nimistä niemeä? Kemijoen ja Ounasjoen risteyksessähän on sellaiset mutkat, että oikeastaan Kemijoen kumman puolen tahansa voisi tulkita niemeksi, mutta onko niistä kumpikaan Rovaniemi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rovaniemi on alkuaan luontonimi. Mutta se mihin niemeen Rovaniemellä viitataan, on oletettavasti muuttunut ajan myötä.

1. asiakirjamaininta Rovaniemestä on vuodelta 1453 maakauppaan liittyen. Luultavimmin alunperin Rovaniemi oli Ounasjokivarren länsipuolella, vahvin ja vanhin talokeskittymä oli nykyisen Ylikylän kohdalla, n. 4 kilometriä Ounasjokea pohjoiseen nykyisen Rovaniemen keskustasta.

1600-luvulla Rovaniemen kylä oli Kuussaaren ja Lainaan välillä.

Vanhoja karttoja ei ole niemen tarkkuudella, mutta tässä Olof Träskin kartassa v. 1642 näkyy Rovaniemi Korkalon kappelin yläpuolella Ounasjoen rannalla.

http://lapinkavijat.rovaniemi.fi/vanhatkartat/pages/MAP1642.html

Nimitoimistosta on tieto, että Rovaniemi on kallioniemi Ounaskosken kohdalla Ounasvaaran puolella Kemijokea.

Mutta Kotuksen Nimiarkiston mukaan v. 1951 merkittiin Rovaniemi niemenä kartalle:

https://nimiarkisto.fi/wiki/Q7745232

Kotuksen nimineuvonnasta voi kysyä lisätietoa:

https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/nimineuvo…

Jouko Vahtola kuvaa Rovaniemi-nimen kehitystä Ounasjoen niemen nimestä modernin kaupungin nimeksi erinomaisena esimerkkinä nimen historiallisesta jatkuvuudesta.

Kannattaa tutustua seuraaviin lähdeteoksiin:

Outakoski: Rovaniemen historia 1. Rovaniemen seudun vaiheita vuoteen 1631. 1965.

Ahvenainen: Rovaniemen historia. 2. 1632-1960. 1970.

Rovaniemen historia vuoteen 1721.  Kotatulilta savupirtin suojaan. 1996.

Väätti: Rovaniemen asutushistoria 1520-1660. 2021.

Vahtola, Jouko: Rovaniemen asutuksen alkuperän ongelma (Totto 15). 1989.

Suomalainen paikannimikirja