Otsikko
Onko rairuohon kasvattaminen pääsiäisenä puhtaasti suomalainen perinne, vai harrastetaanko sitä muuallakin? Missä ja milloin tapa sai alkunsa? Onko sillä joku…

Kysytty

Onko rairuohon kasvattaminen pääsiäisenä puhtaasti suomalainen perinne, vai harrastetaanko sitä muuallakin?
Missä ja milloin tapa sai alkunsa?
Onko sillä joku tietty, esimerkiksi uskontoon liittyvä merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moni pääsiäisperinne on sekoitus kristillisiä sekä esikristillisiä kevääseen ja kevään juhlimiseen liittyviä tapoja. Kristillisessä merkityksessä muna on kristuksen ylösnousemuksen vertauskuva, tiput symboloivat haudasta nousevaa Kristusta ja rikkoutunut kuori tyhjää hautaa. Rairuoho sen sijaan symboloi elinvoimaa ja uutta kasvua.

Rairuoho kasvattaminen yleistyi suomessa 1960-luvulla, mutta jo sitä ennen löytyy mainintoja rairuohon kasvattamisesta pääsiäiskoriteeksi.

Keski-Euroopassa tunnetaan uskomus, jonka mukaan pääsiäisjänis kiertelee pihoissa ja puutarhoissa munakoppa selässään. Munat ja muut pääsiäislahjat se kätkee ruohikkoon tai varta vasten tehtyihin pääsiäispesiin.

Monissa maissa pääsiäisperinteisiin kuuluvat pääsiäiskorit. Yhdysvaltoihin pääsiäisperinteitä rantautui hollantilaisten maahanmuuttajien mukana ja ajan kuluessa pääsiäispesien rakentaminen ja pääsiäiskorit yhdistyivät, jolloin pääsiäiskorien koristeluissa on voitu käyttää kasvatettua vehnäheinää tai muoviruohoa.

Koska pääsiäisen sijoittuu/sekoittuu kevääseen ja luonnon heräämiseen talven jälkeen tuore ruoho, kukat ja kasvit ovat vahvasti esillä pääsiäiseen liittyvässä kuvasymboliikassa.

Se, kuinka laajalle levinnyt perinne rairuohon kasvattaminen on pohjoismaiden ulkopuolella, en valitettavasi löytänyt mitään ehdotonta vastausta

Jos joku tämän vastauksen lukijoista tietää aiheesta enemmän, voit kommentoida tätä vastausta kommentin alla olevaan kommentointilaatikkoon.

Lisää aiheesta

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/10/paasiainen

https://www.vihrealanka.fi/blogi/rairuohon-juurilla

https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/rairuoho

https://www.chowhound.com/food-news/197737/easter-basket-history-and-origins/

https://www.history.com/topics/holidays/easter-symbols

https://blog.english-heritage.org.uk/the-history-of-the-egg-hunt/

https://www.loraleelewis.com/blog/growing-easter-traditions-with-small-sprouts/

Kirjallisia lähteitä

Sirpa Karjalainen. Juhlan aika. WSOY, 1994

Anu Seljavaara, Päivi Kärjä. Juhlat alkakoot! WSOY 2005

Marianna Flinckenberg-Gluschkoff, Liisa Heikkilä-Palo (toim.). Pääsiäinen: juhlien juhla. Maahenki 2013

3 ääntä

Kommentit

Minulla alkaa olla se vakaa käsitys, että rairuohon kasvattaminen pääsiäisenä on täysin suomalainen keksintö eikä se alkujaan symboloinut mitään kristillistä tai raamatullista asiaa vaan oli pelkästään pääsiäispöydän koriste.
Vanhin löytämäni maininta rairuohon kasvattamisesta pääsiäisenä on 1.4.1936 Kotilieden numero 7, jossa talousopettaja Irja Seppänen antaa ohjeet tuon ”pöytäsomisteen” tekoon.
Missään muualla maailmassa en tiedä tuota tapaa tunnettavan, tai jos tunnetaan, niin se mainitaan suomalaisena perinteenä.
Olisikohan jo syytä julistaa Irja Seppänen (myöh. Seppänen-Pora) tuon perinteen ”äidiksi”.
”Kotitalousopettaja, lehtori Irja Seppänen-Pora kuoli 17. lokakuuta (1955) Kouvolassa. Hän oli 87-vuotias ja syntynyt 11. syyskuuta 1908 Viipurissa. Irja Seppänen-Pora kävi koulunsa Terijoella ja Viipurissa ja valmistui Helsingin kotitalousopettajaopistosta 1933. Hän tuli Kouvolan Tyttölyseon kotitalousopettajaksi 1942, ensin tuntiopettajaksi ja myöhemmin vakinaiseksi suoritettuaan arvosanan kasvatustieteissä. Hän jäi eläkkeelle Torkkelin lyseoksi muuttuneen koulun lehtorin virasta 1974.” (HS 30.10.1995 Kangosjärvi Jaakko).