Otsikko
Onko podcastille olemassa suomenkielistä vastinetta?

Kysytty

Onko podcastille olemassa suomenkielistä vastinetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Podcast-sanalle ei toistaiseksi ole löydetty suomenkielistä vastinetta, kuten käy ilmi artikkeleista, joihin on linkit alla. Varmistin asian myös Kotimaisten kielten keskuksesta (Kotus), josta kerrottiin, että podcast-sanalle ei ole kukaan esittänyt toimivaa suomenkielistä nimeä. Myöskään Kotuksessa ei ole sellaista keksitty.

Ajankohtaista kielenhuollosta 10/2018 https://www.kotus.fi/kielitieto/kielenhuolto_kielitoimistossa/ajankohta…

Podcast-sana Kielikellossa https://www.kielikello.fi/-/podcast

Kotus https://www.kotus.fi/

0 ääntä

Kommentit

Johan on kumma ettei pystytä keksimään. Jo Lönnrot keksi paljon uusia sanoja.

Miksi ihmeessä nauhoitetulle radio- tai tv-lähetykselle on tuollainen nimitys? Joku multimediatallenne, voisi olla paljon parempi.

Ääni- ja multimediatallenteita on monenlaisia, kun taas podcast on erityinen alalaji. Sisällöltään se muistuttaa antenniverkon kautta säännöllisesti lähetettyjä, toimitettuja ohjelmia, mutta se on alunperinkin tehty sillä ajatuksella, ettei sitä koskaan lähetetä antenniverkon lähetyksenä, vaan se jaetaan yleisölle internetin kautta.

Kuten Kielikellon Kysyttyä-palstan vastauksesta käy ilmi, sana podcast voi viitata podcast-lähetykseen tai podcast-tallenteeseen. Jälkimmäisessä tapauksessa ääni- tai videotallenne vain ladataan tiedostona ja kuunnellaan/katsellaan vasta sen jälkeen. Ensimmäisessä tapauksessa internetissä tarjolla oleva äänite tai video striimataan eli virtautetaan -- eli kuunnellaan/katsellaan latauksen aikana niin, ettei ladattu sisältö tallennu sille laitteelle jolla se ladataan.

Mitä tahansa julkista tallennetta ei nimiteä podcastiksi, vaan kyse on säännöllisesti julkaistavista, radio/tv-ohjelman tapaan toimitetuista sisällöistä.

Viron taskuhääling on ihan naseva ilmaus.

Eli pelkkä multimedialähetys, ihan sama tallentuuko omalle laitteelle vaiko ei, sillä ei ole mitään merkitystä, sillä radiostakin lähetyksen voi äänittää omalle laitteelle tai vain kuunnella. Ihan turha käyttää mitään "hienoa ulkomaista" nimitystä, vaan pelkkä multimedialähetys on ihan ok. Tuo multimediakin on oikeastaan ihan liikaa. Ohjelmalähetys mikä ohjelmalähetys. vaikka digitaalisena lähteekin.

Syy siihen, että nimitys on tarvittu, on kuitenkin se, että jakeluun tarvittiin uusia teknisiä ratkaisuja. Vaikka ne nyt tuntuvatkin itsestääänselviltä, ne eivät olleet sitä ennen kuin ne tehtiin. Kuvailusta muuten puuttui yksi ominaisuus: podcasteja voi tilata, eli aina kun uusi podcast on julkaistu, tilaaja saa linkin siihen. Minä tilaan seuraamani podcastit RSS-syötteeseen.