Otsikko
Onko Pariisin Chapelle expiatoirella suomenkielinen nimi?

Kysytty

Onko Pariisissa olevalla Chapelle expiatoirella jokin vakiintunut suomenkielinen nimitys? Se sijaitsee entisellä Madeleinen hautausmaalla, paikalla, jonne kuulemma haudattiin Ludvig XVI:n ja Marie Antoinetten ruumiit teloituksen jälkeen ja josta ne myöhemmin siirrettiin Saint-Denisin basilikaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuningas Ludvig XVI:n muistokappelilla, uusklassismia ja romantiikkaa arkkitehtuuriltaan yhdistelevällä Chapelle expiatoirella ei vaikuttaisi olevan suomenkielistä nimeä. Ranskan expiatoire voidaan suomentaa sovitukseksi, ja se viittaa nimessä kuninkaanmurhaamisen synnin sovittamiseen. Kappelin rakennutti vallankumouksen myötä teloitetun veljensä muistolle Ranskan kuningas Ludvig XVIII vuosina 1816–1826. Kuningas Ludvig XVI ja kuningatar Marie Antoinette oli teloitettu vuonna 1793, ja heidät molemmat haudattiin alun perin Pariisin 8. arrondissementissa sijaitsevalle Madeleine-hautausmaalle. Kun vuonna 1814 alkaneen Bourbon-restauraation myötä kuningassuku palasi valtaan, Ludvig XVIII päätti siirrättää ruumiit Saint-Denisin basilikaan, jonne Ranskan kuninkaat on perinteisesti haudattu. Muistokappeli rakennettiin Madeleine-hautausmaalle, joka suljettiin lopullisesti vuonna 1844.

Lähteet:

http://www.chapelle-expiatoire-paris.fr