Onko olemassa koottua tietoa eri pankkien /vakuutusyhtiöiden osakerahasto/eläkesäästämis rahastoista, niin että voisi tehdä vertailuja ?

Kysytty

Onko olemassa koottua tietoa eri pankkien /vakuutusyhtiöiden osakerahasto/eläkesäästämis rahastoista, niin että voisi tehdä vertailuja ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytyi yksi painettu lähde, joka saattaisi vastata kysyjän tarpeisiin: Yleisluonteinen vertailu säästö- ja sijoitusmuodoista 5.2.1999--eläke- ja säästövakuutukset, pankkitalletukset, pörssiosakkeet, joukkovelkakirjalainat, sijoitusrahastot ja asunto-osakkeet / Irene Luukkonen ... et al., kust. Kuluttajien vakuutustoimisto 1999, 8 lehteä, 2 liitelehteä. Kirjaa on pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa vain Vantaan pääkirjaston eli Tikkurilan kirjaston käsikirjastossa.

Kauppalehden Tähtirahasto-sivuilla (http://rahastot.kauppalehti.fi/om ) selostetaan rahastojen vertailumenetelmiä. Rahastohausta voi hakea haluamansa rahaston, ja mikäli se on ollut vertailuissa mukana, sen saama tähditys näkyy.

Helsingin pörssi julkaisee Internetissä rahastoraportteja (http://www.hex.fi/suomi/rahastoyhtiot/raharapt.html ), joissa kerrotaan, mikä rahasto tuotti parhaiten, millä on pienin riski ja mitä palkkioita rahastot perivät. Vertaillut rahastotyypit: lyhen koron rahastot, keskipitkän koron rahastot, pitkän koron rahastot, vipurahastot, osakerahastot sekä yhdistelmärahastot.