Luin sijoitussivustoilta, että kun myy rahasto-osuuksia, pääomaveroa ei lasketa myyntivoitosta eli rahaston tuotosta vaan myyntihinnasta. Jos myyntihinta on…

Kysytty

Luin sijoitussivustoilta, että kun myy rahasto-osuuksia, pääomaveroa ei lasketa myyntivoitosta eli rahaston tuotosta vaan myyntihinnasta. Jos myyntihinta on alle 1000 euroa, veroa ei peritä. Tarkoittaako tuo siis, että jos olen esim. hankkinut rahastoa yhteensä 1500 eurolla ja sen arvo on joidenkin kuukausien aikana kasvanut vaikkapa 2300 euroon (eli tuottoa olisi 800 euroa) ja päätän myydä kaikki omistukseni (siis 2300 euron arvoisen osuuteni rahastosta), veroa peritään tuotosta 30 prosenttia, koska myyntihinta ylittää tuhat euroa? Eli 800 euron tuotosta jäisi minulle 560 euroa?

Vastaus

Vastattu

Maksettavan veron määrän voi tarkistaa ottamalla yhteyttä Verohallintoon. Tietoa maksettavasta verosta on Verohallinnon sivulla. Palvelunumerot ja chat-palvelu löytyvät  Verohallinnon yhteystiedoista.