Otsikko
Onko olemassa kirjoja everstiluutnantti Usko Haahtista ?

Kysytty

Onko olemassa kirjoja everstiluutnantti Usko Haahtista ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Everstiluutnantti Usko Sakari Haahdesta (1909-1978) ei löydy varsinaista elämäkertaa. Suomen kansallisbiografian 3. osassa s. 397-398 on Urho Myllyniemen kirjoittama pienoiselämäkerta, jonka lähdeluettelossa mainitaan Matti Lukkarin Sotilasaikakauslehdessä 12/1978 julkaisema Haahden haastattelu.
Monissa muissa teoksissa on tietysti käsitelty Haahtea.
Hänen toimintaansa yhdyshenkilönä suomalais-saksalaisissa neuvotteluissa sotilasyhteistyön loputtua syyskuussa esittelee Sampo Ahto kirjassaan

Aseveljet vastakkain : Lapin sota 1944-1945. - Helsinki, 1980.

Asekätkentäjuttua käsittelevä kirjallisuus on laajaa, mm.

Lukkari, Matti
Asekätkentä. - Helsinki, 1984. - Useita p.

Ahtokari, Reijo
Asekätkentäjuttu. - Helsinki, 1971.

Permi, Pekka
Asekätkentää länsirajalla vuosina 1944-45. - Tornio, 2003.

Mäkitalo, Erkki
Puolustusvoimien varusteiden hajasijoitusta Säkylässä. - Helsinki, 2007.

Turunen, Pekka
Salaisen sodan asiamies : Mannerheim-ristin ritari Paavo Suoranta. - Helsinki, 2006.

Virkkunen, Arto Heikki
Sörnäisten yleisesikunta. - Helsinki, 1976.

Kilkki, Pertti
Valo Nihtilä - päämajan eversti. - Helsinki, 1994.

Vasama, Yrjö
Valpon vankina. - 1958.

Lukkari, Matti
Vastuunkantaja : Aito Keravuoren sotilaanelämä. - Helsinki, 2000.

Lassila, Eino E.
Vuosi Valpon vieraana. - Helsinki, 1971.

Airo, Aksel Fredrik
Puolustustaisteluni 1947. - Helsinki, 1979.

sama teos kuin

Airo, Aksel Fredrik
Liikekannallepanosalaliitto. - Tampere, 1947.

Kairinen, Paavo A.
Marttisen miehet : asekätkijäveljet. - Porvoo, 1984. - Useita p.

Haahti kirjoitti myös itse, hänen kirjoituksistaan mainittakoon ainakin vuosien 1927-1941 osuus teoksessa

50 vuotta väestönsuojelutyötä : Suomen väestönsuojelujärjestö 1927-1977. - Helsinki, 1977.

artikkeli

Varjosota : Lapin sodan 1944-1945 alkuvaihe
(Sotilasaikakauslehdessä 1979, s. 694-705)

Talvisodan historian 4. osassa s. 99-111 'Väestönsuojelu'

sekä vakuutusalan julkaisuja

Haahdin äidin suvun historiasta kertoo hänen sisarensa Elli Kaarlehto kirjoissaan

Pitkä matka Päijännettä. - Helsinki, 1981.

Palaessaan kynttiläkin kuluu. - Helsinki, 1984.