Onko olemassa erilaisia sokerijuurikas -jasokeriruokolaijikkeita?

Kysytty

Onko olemassa erilaisia sokerijuurikas- ja sokeriruokolajikkeita?

Vastaus

Vastattu

Kaikista kaupallisesti viljellyistä kasveista on useita erilaisia lajikkeita, samoin useimmista vain kotipuutarhoissa viljellyistä kasveista. Jälkimmäiset voivat olla kaupallisesti jalostettuja tai maatiaislajikkeita. Esimerkiksi tästä KWS:n esitteestä löydät tietoja sokerijuurikaslajikkeista: kws-lajikeopas-2022.pdf tai Sokerijuurikkaan tutkimuskeskuksen sivuilta: Vuoden 2023 lajikkeet – SJT – Sokerijuurikkaan tutkimuskeskus

Tällä sivustolla on mainittu joitakin sokeriruokolajikkeita: Differences Between Sugarcanes – Learn Aobut Various Types Of Sugarcane (gardeningknowhow.com)

Ja täällä: Sugarcane Varieties | Sugar Research Institute (kalro.org)

Sokeriruokoa ei viljellä Suomessa, joten tietoa ei tunnu löytyvän suomeksi. Kokeile tiedonhakua sanoilla "sugarcane varieties".

Sivustolta Sokeriruoko, tunne sen ominaisuudet ▷➡️ Postposmo | Postposm löytyy koneen kääntämää tekstiä huonoksi suomeksi, ja sivustolla mainitaan tärkeimmät sokeriruokolajikkeet: Officinarum L, Barberi Jesw, Sinense Roxb, Edule Hassk, Spontneum L, S. robustum Brandes & Jeswiet ex Grassl.