Onko oikein sanoa "nykypäivän linnut ovat dinosauruksia" biologian kannalta, vai olisiko tämä yhtä väärä väite kuin "nisäkkäät ovat matelijoita" toisin sanoen…

Kysytty

Onko oikein sanoa "nykypäivän linnut ovat dinosauruksia" biologian kannalta, vai olisiko tämä yhtä väärä väite kuin "nisäkkäät ovat matelijoita" toisin sanoen ne ovat jo liian kaukana esi-isistään kuuluakseen samaan ryhmään

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme kysymykseesi vastauksen sekä rengastustoimistosta että Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen laitokselta. Geotieteiden ja maantieteen laitoksen selkärankaispaleontologi antoi kysymykseesi seuraavanlaisen vastauksen:

"Ero mikä väittämien ”nisäkkäät ovat matelijoita” ja ”linnut ovat dinosauruksia” välillä on perustuu sukulaisuussuhteiden väliseen etäisyyteen ja lisäksi fysiologisiin ja anatomisiin eroihin esi-isien ja jälkeläisten välillä.

Nykynisäkkäät poikkeavat molempien suhteen melkoisesti matelijoista. Matelijoista poiketen nisäkkäät ovat tasalämpöisiä, karvapeitteisiä ja hoitavat poikasiaan ruokkien niitä erittämällään maidolla. Lepakot lentotaidostaan ja sen vaatimista erikoissopeumista huolimatta eivät sen suuremmin poikkea muista istukkanisäkkäistä.

Aikanaan kun dinosauruksia pidettiin lähinnä suurina, krokotiilimaisina suurmatelijoina, ero niiden ja lintujen välillä oli käsityksissämme suurempi ja lintuja pidetiin siksi voimakaammin dinosauruksista poikkeavina.

Viimeisen 40-30 vuoden aikana tehdyt tukimukset ja uudet löydöt ovat kuitenkin osoittaneet että linnut itseasiassa poikkeavat anatomialtaan ja ilmeisesti myös fysiologialtaan melko vähän dinosauriesi-isistään. Luuston rakenteessa on suuri määrä pieniä yksityiskohtia jotka todistavat läheisestä sukulaisuudesta. Samoin ainakin osalla dinosauruksista oli lintujen tapaan höyheniä, ilmapussihengitys ja ilmeisesti korkeampi, tasalämpöinen aineenvaihdunta. Toteamuksella ”linnut ovat dinosauruksia” pyritään nimenomaan painottamaan tätä suurta samankaltaisuutta dinojen ja lintujen välillä."

15 ääntä

Kommentit

Hurjia petoja