Onko oikein sanoa että alapuolella olevassa väittämässä sana "syntinen" on homonyyminen? syntinen (subst.)= sinner syntinen (adj.)= sinful

Kysytty

Onko oikein sanoa että alapuolella olevassa väittämässä sana "syntinen" on homonyyminen?

syntinen (subst.)= sinner
syntinen (adj.)= sinful

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Homonymian käsite lienee vähän tulkinnanvarainen. Kovin sattuva esimerkki homonymiasta ei SYNTINEN kai kuitenkaan ole, koska sanan merkitys niin adjektiivina kuin substantiivinakin on hyvin samanlainen.

Parempia esimerkkejä olisivat varmaan esim. JUURI, joka voi tarkoittaa 'puun maanalaista osaa' tai 'aivan, vastikään' sekä vaikkapa KOHTA 'paikka' ja 'heti'.