Onko normaalia, että kanervakirjolude löytyy sisätiloista? Onko siitä haittaa?

Kysytty

Onko normaalia, että kanervakirjolude löytyy sisätiloista?
En ole törmännyt ennen näihin ja mistään löydy tietoa näista, mutta kuvasta tunnistin.
Nyt jo 7kpl viimisen 2kk aikana löytynyt alakerran wc/keittiö.
Onko siitä haittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kanervakirjoluteesta löytyy perustietoa Mikko Rintalan ja Veikko Rinteen kirjasta Suomen luteet (Tibiale, 2. p. 2011). Siinä elinpaikoiksi mainitaan kuivat kangasmaat, harjut ja paahdekentät. Pääasialliseksi ravinnoksi on kirjassa kerrottu kanervan siemenet. Kirja ei kuitenkaan tarjoa yksiselitteistä vastausta siihen, onko kanervakirjoluteesta jotakin haittaa tai onko sen tapaaminen sisätiloissa tavanomaista.

Tarkistin vielä mitä luteista kerrotaan Lasse Janssonin, Bengt Lindqvistin ja Irmeli Markkulan teoksessa Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta (Kasvinsuojeluseura 2012). Kirjassa ei ole mainintoja kanervakirjoluteesta, ainoat siinä mainitut ludelajit ovat lutikka/seinälude, kyyhkylude, pääskylude ja lepakkolude.

Molemmat kirjat löytyvät Kyyti-kirjastoista, eli niihin pääsee tutustumaan.

Kirjallisia lähteitä ei muita juuri löydy ainakaan yleisistä kirjastoista, eli tarkempia tietoja kanervakirjoluteesta ja sen mahdollisesta haitallisuudesta kannattaakin kysyä alan asiantuntijoilta.

0 ääntä

Kommentit

Kanervakirjoluteesta ei ole haittaa. Luontoportti-nimisen verkkosivuston haastatteleman asiantuntijan mukaan ne elävät normaalisti Suomen luonnossa, mutta kelien kylmetessä ne etsivät suojaa sisätiloista. Ravintoa ne eivät kuitenkaan saa sisältä, joten eivät pärjää sisällä. Itse törmäsin kanervakirjoluteeseen ensi kertaa 2-3 viikkoa sitten, jolloin niitä löytyi viikon sisällä yhteensä 5 kpl. Kolme kellarin portaista, yksi lattialta ja yksi juomalasista keittiössä. Sen jälkeen ei ole löytynyt ainuttakaan, joten ei syytä huoleen siellä!