Onko noin 80-vuotiaana isäksi tuleminen huomattavasti yleisempää kehitys- kuin teollisuusmaissa?

Kysytty

Onko noin 80-vuotiaana isäksi tuleminen huomattavasti yleisempää kehitys- kuin teollisuusmaissa?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen kirjastosta kerrottiin seuraavaa:

Teollistuneissa maissa on todennäköisempää tulla isäksi 80-vuotiaana kuin kehitysmaissa, koska miesten elinajanodote ja keski-ikä ovat teollistuneissa maissa korkeampia kuin kehitysmaissa. YK:n viimeisimmän tilaston mukaan kehittyneimmissä maissa miesten elinajanodote on 75,2 vuotta ja keski-ikä 41 vuotta. Vastaavasti vähiten kehittyneissä maissa miesten elinajanodote on 60,7 ja keski-ikä 19,5 vuotta.

Lähde:
World Population Prospests 2019, United Nations
https://population.un.org/wpp/