Kuinka paljon suuremmalla todennäköisyydellä naimaton ihminen kuolee nuorempana kuin samanikäinen naimisissa oleva ja mikä tähän on syynä?

Kysytty

Kuinka paljon suuremmalla todennäköisyydellä naimaton ihminen kuolee nuorempana kuin samanikäinen naimisissa oleva ja mikä tähän on syynä?

Vastaus

Vastattu

Aivan tuollaista tutkimusta ei suomessa ole tehty. Löysin Maari parkkisen tutkimuksen Ikääntyminen, yksinäisyys ja toimintakyky : Yli 75-vuotiaiden suomalaisten yksinäisyyttä määrittävät tekijät ja toimintakyky yhteydessä yksinäisyyteen.

Sen mukaan: "Toimintakyvyn ja yksinäisyyden välillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys. Yksinäisyyden kokemus oli sitä intensiivisempi, mitä heikommassa kunnossa vastaaja oli. Koettu avunsaannin riittävyyden vakioiminen pienensi heikkokuntoisten yksinäisyyden riskiä. Kaikki selittävät tekijät olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä yksinäisyyteen läheisten tapaamistiheyttä lukuun ottamatta. Tarkasteltavien tekijöiden vakioinnin jälkeen yksinäisyyttä selittivät enää tilastollisesti merkitsevästi miessukupuoli, leskeys, matalaksi koettu toimeentulo, romanttisen läheissuhteen puute ja tyydyttämätön avuntarve. Toimintakyky selitti voimakkaimmin toimeentulon ja osallistumisaktiivisuuden yhteyttä yksinäisyyteen, minkä lisäksi toimintakyky selitti osan sukupuolen, koulutuksen ja koetun avunsaannin yhteydestä yksinäisyyteen. Lisäksi toimintakyvyllä oli interaktiovaikutus sosiaalista ja emotionaalista eristyneisyyttä kuvaavien tekijöiden ja yksinäisyyden yhteyteen. Romanttisen kiintymyssuhteen ja avunsaannin merkitys yksinäisyydeltä suojaavina tekijöinä korostui, kun toimintakyky oli heikko." https://helda.helsinki.fi/handle/10138/155285

eli naimisissa olo näyttäisi säilyttävän toimintakyvyn parempana vanhalla iällä.

USAn National Center for Biotechnology Information on tutkinut siviilisäädyn vaikutusta elinajanodotteeseen.

Heidän tuloksensa oli:"Between 65 and 85 years, married men and women had a longer TLE and ALE than unmarried men and women. For example, at 65 years, TLE for married men was 18.6 years, 2.2 years longer than unmarried men, and ALE for married men was 12.3 years, 2.4 years longer than unmarried men. Similarly, at 65 years, TLE for married women was 21.1 years, 1.5 years longer than unmarried women, and ALE for married women was 13.0 years, 2.0 years longer than unmarried women. Such marriage protection effects decreased with age. In subgroups of unmarried persons, never married persons had the shortest TLE and ALE among men, and never married, divorced, and widowed persons had a similar, and shorter, TLE and ALE among women. The difference in TLE between married and unmarried persons was smaller after adjusting for baseline activity limitation status." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7452000/

eli he löysivät selvän vastaavuuden parisuhteessa elävien ja pidemmän elinajan kanssa. Tarkempaa syytä ei tutkimuksessa kerrota. Kenties suomalaistutkimuksen löytämä yksinäisyyden puuttuminen on syynä myös amerikassa.