Otsikko
Onko nimi Liutu Saksasta peräisin ja milloin Liutut ovat tulleet Suomeen. Onko noita vanhoja nimiä tiedossa? Mille alueelle Suomessa ovat muuttaneet?

Kysytty

Onko nimi Liutu Saksasta peräisin ja milloin Liutut ovat tulleet Suomeen. Onko noita vanhoja nimiä tiedossa? Mille alueelle Suomessa ovat muuttaneet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana on todella tulkittu saksalaisperäiseksi tai laajemmin germaaniseksi lainasanaksi, esimerkiksi

muinaisskandinaavi (noin vuodet 800-1550) ljóðr, lýðr 'kansa, väki'

muinaisalasaksa (noin 800-1200) liud 'kansa'

muinaisyläsaksa (noin 740-1000) liuti 'ihmiset', 'väki'

keskiyläsaksa (noin 1000-1450) liute 'ihmiset', 'väki'

nykysaksa Leute 'ihmiset', 'väki'

Samaa juurta olevia sanoja löytyy muistakin indoeurooppalaisista kielistä, esimerkiksi

slaavilaisissa kielissä nykyvenäjä люди/ljudi 'ihmiset'

balttilaisiissa kielissä liettuan liaudis 'kansa'

Suomessa tunnettu sana liuta 'suuri joukko' on samaa alkua.

Liutu-nimistä sukua on perinteisesti asunut Joutsan ja Puumalan suunnassa.
Saksalaisväestöä meillä on ainakin rannikkokaupungeissa asunut keskiajalta lähtien. Sana 'liuta' esiintyy suomenkielisessä tekstissä ensi kerran noin vuonna 1580 herra Martin kopioimassa lainsuomennoksessa.

Nähdäkseni ei ole varmaa, ovatko nykyisten Liutu-nimisten esi-isät olleet saksalaisia, onhan mahdollista, että sana on päätynyt sukunimeksi varsin myöhäiseen aikaan.

Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. - Uudistettu laitos. -Otava, 2000

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja 2 L-P. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1995

Suomen kielen etymologinen sanakirja 2. - Suomalais-ugrilainen seura, 1958