Kysymykseen minkä arvoisia 1 markan setelit-63 tuli vastaus numerolla 114.1- 0,50 € ja numerolla 114,2- 12€, mitä numeroita nämä ovat? Minulla on esim sadan…

Kysytty

Kysymykseen minkä arvoisia 1 markan setelit-63 tuli vastaus numerolla 114.1- 0,50 € ja numerolla 114,2- 12€, mitä numeroita nämä ovat?
Minulla on esim sadan kappaleen nippu numerosta Al 0252101-
Al 0252200n-nipun numerro P4893493 mitä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1 markan kohdalla numerot 114.1. ja 114.2 näyttävät olevan julkaisun
"Suomen rahat arviohintoineen : Keräilijän opas" juokseva numerointi. Rahaliike Holmaston julkaisussa (Suomi 1996 : rahat ja setelit 1811-1996 arviohintoineen) on taasen oma numerointinsa.

Suomen rahat arviohintoineen 2008 : Keräilijän opas, (painos 10. p.
julk. Suomen numismaattinen yhdistys, 2008) antaa 1 markalle (1963) seuraavat arvot: 1 € ja harvinaisemmalle (1963 Tähti*) 20 €, tämä parhaalla kuntoluokituksella eli seteli on virheetön, siinä ei ole pienintäkään taitosta. Tämä arvo tippuu 10 €, jos seteli on kerran taitettu, ja sen paperi on puhdas. Kunnolla on siis suuri merkitys rahan keräilyhintaan.

Kirjan edellisessä painoksessa Suomen rahat arviohintoineen. 2005 : Keräilijän opas vastaaviksi arvoiksi on vielä annettu 0.50 € ja 12 €
Arviohintaoppaiden hinnat eivät siis ole osto- tai myyntihintoja vaan objektiivisia arvioita rahojen keräilyarvosta kirjoitusajankohtana.

Nuo jälkimmäiset numerot lienevät setelien tunnistetietoja, kuten sarjanumeroita.