Onko muusalle miespuolista vastinetta?

Kysytty

Onko muusalle miespuolista vastinetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muusa on alkuperäiseltä merkitykseltään naispuolinen.
Wikipedian määritelmä muusasta: Muusat eli runottaret olivat kreikkalaisessa mytologiassa taiteiden ja tieteiden jumalattaria. Muusa on nykyään taiteellisen innoituksen symbolihahmo. https://fi.wikipedia.org/wiki/Muusa
Tieteen termipankin määritelmä muusasta: naispuolinen runouden innoittaja; kreikkalaisessa mytologiassa taiteiden ja tieteiden haltia. http://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:muusa

Mutta ovathan toki myös miehet inspiroineet naistaiteilijoita. Aino Räty-Hämäläinen kirjoittaa teoksessa Arvoituksellinen muusa (2010) näin:
Suomen kielen sanakirjan mukaan muusa on "taiteilijan työtä innoittava nainen". Myös naistaiteilijat puhuvat miehen tärkeydestä työnsä inspiroijina, kutsuako tätä sitten miehiseksi muusaksi vai muusoksi? Olen käyttänyt vältellen muuso-sanaa, silloinkin kun muusa ja muuso ovat saaneet vaikutteita toisiltaan ja inspiroituneet toistensa töistä.