Onko Morsal Haydarin teos Kuutamo (Kulttuuritarha, 2018) ensimmäinen afganistanilaisen kirjoittama kirja suomeksi? Entä voitteko nimetä afganistanilaisia…

Kysytty

Hei!
Onko Morsal Haydarin teos Kuutamo (Kulttuuritarha, 2018) ensimmäinen afganistanilaisen kirjoittama kirja suomeksi? Entä voitteko nimetä afganistanilaisia naiskirjailijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti mainitsemasi kirja on ensimmäinen afganistanilaistaustaisen kirjailijan suomeksi julkaisema kirja.

Afganistanilaistaustaisen suomalaisen Aziza Hossainin kirjoittama novelli "Punaiset pilvet ja sininen taivas" on ilmestynyt novelliantologiassa "Mikä ihmeen uussuomalainen? (2009)". Teos löytyy helmetistä: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1890609__SAziza%20Hossaini__Orightresult__U__X3?lang=eng&suite=cobalt

Löysin ainakin seuraavat afganistanilaiset naiskirjailijat:

Nadia Anjuman (1980-2005) oli afganistanilainen runoilija. Häneltä on ilmestynyt englanniksi lasten kuvakirja "Dreams of freedom : in words and pictures", joka löytyy helmetistä: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2192590__SNadia%20Anjuman__Orightresult__U__X4?lang=eng&suite=cobalt

Fariba Nawa (s.1973) on afganistanilais-amerikkalainen journalisti ja kirjailija, jolta on ilmestynyt tietokirja "Oopiumin maa : erään naisen matka lapsimorsianten ja huumekeisareiden Afganistaniin". Teos löytyy helmetistä: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2160013__SFariba%20Nawa.__Orightresult__U__X4?lang=eng&suite=cobalt