Onko mitään nopeaa hakemistoa mistä löytää nuotteja eri sävellajeille?

Kysytty

Onko mitään nopeaa hakemistoa mistä löytää nuotteja eri sävellajeille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En ole itse ainakaan kuullut tällaisesta. On myös vaikea kuvitella, miten tällainen hakemisto olisi rakennettu. Nykyajan nuotinnusohjelmilla voidaan mikä tahansa sävelmä tulostaa missä tahansa sävellajissa ja tätä ominaisuutta myös käytetään, kun kustantajat tekevät suosituista sovituksista versioita erivireisille soittimille.

Mutta jos tarkoitetaan originaalisävellyksiä, joiden pitäisi olla jossain tietyssä - ilmeisesti harvinaisessa - sävellajissa jostain syystä, en keksi muuta tapaa kuin googlaamalla kyseisen sävellajin englanninkielisellä nimellä. Esimerkiksi haku "B flat" tuottaa 1,8 miljoonaa osumaa, joista osa viittaa suoraan tiettyyn sävellykseen, jonka nimessä kyseinen sävellaji esiintyy.

Mutta on valtavasti musiikkia, jonka yhteydessä sävellaji ei esiinny nimessä (pääosa vokaalimusiikista) tai jonka sävellajin määrittely jo sinänsä on hankalaa. Ylipäätään kun sävellajeja on vain muutamia kymmeniä ja sävellyksiä miljoonia, mikä tahansa haku johtaa valtavaan osumajoukkoon.

Henkilökohtaisesti en usko, että tällaista lähestymistapaa olisi mahdollista soveltaa muuten kuin hyvin rajatulla alueella (voidaan suhteellisen helposti etsiä Mozartin g-molli-sävellajissa säveltämät teokset).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto