Onko missään tutkimuksessa yhdistetty kosmetiikan ainesosat sikiövaurioihin?

Kysytty

Onko missään tutkimuksessa yhdistetty kosmetiikan ainesosat sikiövaurioihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HUS:n eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuston Raskaus ja kosmetiikka artikkelissa sanotaan mm. näin "Kosmetiikkaa voi käyttää kohtuudella raskauden ja imetyksen aikana. Kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden turvallisuudesta ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi lisääntyä ja iholta voi imeytyä aineita verenkiertoon. Laajoja ihoalueita käsiteltäessä merkittävääkin imeytymistä voi tapahtua, siksi turhaa käyttöä tulisi välttää." Erikseen annetaan ohjeita aurinkovoiteista, itseruskettavista ihovoiteista ja rakennekynsistä. Artikkeli löytyy alta:

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/kosmetiikka/Sivut/default.aspx

Ylen uutisessa (7.6.2018) on aiheesta haastateltu  naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Heli Malmia. Hänkin kertoo, että kosmetiikassa on paljon aineita, joiden vaikutusta sikiön kehitykseen ei tiedetä. Tiedetään kuitenkin esimerkiksi se, että  hajusteissa on kemiallisia aineita, joilla voi olla hormonaalisia vaikutuksia sikiöön. Kannattaisi myös välttää kynsien päivittäistä lakkaamista ja hiusten värjäämistä. Spraytuotteiden, kuten hiuslakan, käyttöä kannattaisi vähentää. Uutinen on luettavissa alta:

https://yle.fi/uutiset/3-10215276