Otsikko
Onko missään maassa estetty toistuviin törkeisiin väkivaltarikoksiin syyllistyneiden siirtyminen muihin maihin takavarikoimalla passi tai estämällä passin…

Kysytty

Onko missään maassa estetty toistuviin törkeisiin väkivaltarikoksiin syyllistyneiden siirtyminen muihin maihin takavarikoimalla passi tai estämällä passin saaminen?

Vastaus

Vastattu

Useissa maissa passin käyttöä ja yksilön liikkumista rajoitetaan, kun rikokseen syyllistyneen pidätys, etsintäkuulutus, rikostutkinta tai tuomio on meneillään. Joissakin maissa kansalaisten passin saamista tai käyttöä voidaan rajoittaa, jos sen hakijalla tai haltijalla on tuomio vakavista rikoksista. Tämän voi tehdä poliisi tai muu valtiollinen viranomainen. Sen sijaan esimerkiksi työnantajalla ei ole oikeutta takavarikoida työntekijän passia, olipa tämä saman tai eri maan kansalainen. Usein passin ja viisumin saamiseen sekä liikkumisen valvontaan vaikuttavat sekä kansainväliset lait että eri maiden tai alueiden (EU, Schengen) väliset sopimukset.

Australia:
Passport - policy | Australian Government Department of Foreign Affairs and Trade (dfat.gov.au)

Yhdysvallat:
2022.9.8-Passport-1-pager-Final-2.pdf (gjp.org)

Iso-Britannia:
Deprivation of British citizenship and withdrawal of passports - House of Commons Library (parliament.uk)
SN06820.pdf (parliament.uk)

Boccadutri International Law:
Recovering Passport During Extradition Proceedings (boccadutri.com)

ILO: Passport confiscation is illegal:
wcms_752188.pdf (ilo.org)

USA:n ja Kanadan välillä:
Can a Convicted Felon Get a US Passport? (temporaryresidentpermitcanada.com)

EU:n tuleva ETIAS-sopimus:
ETIAS with criminal record: information and requirements (etiasapplication.com)

VisaGuide:
Countries You Can't Travel to With a Criminal Record in 2024 (visaguide.world)