Onko miltä vuosilta perunalajit: Siikli, Matilda, Rosamunda, Van Gogh, Sabina, Ostara, Norjan punainen, Rekord, Barimo, Ruskea puikula, Bintje?

Kysytty

Onko miltä vuosilta perunalajit: Siikli, Matilda, Rosamunda, Van Gogh, Sabina, Ostara, Norjan punainen, Rekord, Barimo, Ruskea puikula, Bintje?

Vastaus

Vastattu

Hei, Anna Paalon Peruna  - kirja kertoo, että:

1940-luvulla Suomessa suosikki oli Siikli,(saksalainen lajike vuodelta 1935). Matilda 1980-luku, 1990-luvulta Rosamunda (Ruotsi 1986) ja Van Gogh (Hollanti 1993).

1970-luvulla Sabina (ruotsalainen lajike 1979) , Rekord (hollantilainen lajike vuodelta 1932 ja Barima, ja 1980-luvulla Ostara (Ruotsi 1977),  Bintje 1990-luvulla.

"Norjan punainen" ei ole virallinen lajikenimi, vaan on ilmeisesti lähtöisin Norjassa viljeltävästä vanhasta amerikkalaisesta lajikeesta nimeltään Kerrs Pinks. Kerrs Pinks ei kuulu suomalaiseen perunan lajikeluetteloon. EU:n ulkopuolisista maista on käsittääkseni erittäin hankala ellei jopa mahdotonta tuoda perunan siementä, joten virallisen siemenen ostaminen ei ole mahdollista. "Norjan punaisessa" on lähinnä kirjavan punertava kuori, mutta malto ei ole väriltään punertava.

Vastaaja:
Marko Toimela (marko.toimela@kemira-growhow.com)