Onko luettavaa aiheesta syöminen pakokeinona?

Kysytty

Onko luettavaa aiheesta syöminen pakokeinona?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tulkitsin kysymystäsi niin, että tarkoitat sitä, että syömällä / ahmimalla pyritään tukahduttamaan ahdistavia ja vaikeita asioita. Kehottaisin silloin etsimään aineistoa, joka liittyy syömiseen ja tunteisiin. SYömällä pyritään silloin tukahduttamaan pelon ja ahdistuksen tunteita. Syömisellä täytetään elämä, jolloin ei tarvitse kohdata vaiketa asioita. Jos ymmärsin kysymyksen väärin voit lähtettää uuden, tarkentavan kysymyksen.

Esimerkiksi Helmet-tietokannasta löytyy asiasanoilla tunteet ja syöminen tai känslor ja ätantde ainakin seuraavat kirjat, joista voisi lähteä liikkeelle.

Suomenkielisiä kirjoja:

Irti bulimiasta - Katarina Meskanen, Jaana Suokas ... Duodecim, 2019.

Meskanen, Katarina ; Pysäytä tunnesyöminen, Tuuma, 2018

Heinonen, Jonna : Tunne syöminen. Minerva, 2018.

Palssa, Anette ; Tunnesyöminen - löydä terve suhde itseesi ja ruokaan. Tammi, 2018

Stahre, Lisbeth : Eroon tunnesyömisestä. Basam Books, 2015

Kristeri, Irene : Tunteet ja syöminen. Kirjapaja, 2005

Ruotsinkielisiä kirjoja:

Haglund, Maggan : Är du känsloätare, Bonnier, 2017

Stahre, Lisbeth : Övervikt handlar on känslor - KBT-programmet för dig som eftersträvar bestående viktnedgång. Studentlitteratur AB, 2020