Onko loittonemisvyöhykkeillä hautavajoamia? Esimerkiksi Euraasian ja Pohjois-Amerikan laattojen välissä Atlantin keskiselänteelä?

Kysytty

Onko loittonemisvyöhykkeillä hautavajoamia? Esimerkiksi Euraasian ja Pohjois-Amerikan laattojen välissä Atlantin keskiselänteelä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Geologia.fi –nettisivuilla http://www.geologia.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=53&Ite… on tietoa Perusgeologiasta. Sieltä löytyy kohta Laattatektoniikka johon kysymyksen asia liittyy. Valtameren keskiselänteellä laatat erkanevat toisistaan ja kun altapäin kohoaa jatkuvasti uutta sulaa kiviainesta eli magmaa ylöspäin niin laattojen väliin ei pääse syntymään vajoamaa, katso kuvaa kohdassa Erkaneminen. Sen sijaan kun merellinen laatta työntyy mantereellisen laatan alle syntyy rannikolle syvänmeren vajoama, katso kuvat kohdassa Suduktio. Myös merelliset laatat voivat törmätä toisiinsa jolloin syntyy hyvin syvä vajoama kuten Mariaanien hauta Tyynellä valtamerellä. Vastaaja on Geologian tutkimuskeskuksen kirjasto.